sobota, 17 grudnia 2016

Analogowa, czy cyfrowa praca dla tworzenia z dobrym rezultatem ?


Paszporty POLITYKI uzupełniono o nową kategorię: Kultura cyfrowa, o czym można przeczytać na stronie 80 w 49(3088)  numerze tygodnika, gdzie jest napisane m.in.

.... Gdybyśmy jednak mieli wskazać najbardziej witalną, szybko rozwijającą się dziedzinę kultury, okazałyby się nią gry wideo. Pierwsze wrażenie robią już liczby. Popularne „Grand Theft Auto V” to ponad 70 mln egzemplarzy i wpływy mierzone w miliardach dolarów, na poziomie największych filmowych hitów wszech czasów, „Minecraft” to ponad 100 mln sprzedanych kopii, mimo że jest dziełem małego szwedzkiego studia Mojang, sprzedanego niedawno Microsoftowi za 2,5 mld dol. ...


... Nie chcemy jednak nagradzać młodych twórców za nakłady, podziwiać zysków i wzrostów notowań na giełdzie. W świecie, który wzbudza podobne zainteresowanie ze strony Ministerstwa Kultury, co ze strony Ministerstwa Gospodarki, chcemy dostrzegać przede wszystkim pomysły artystyczne.  ...

Z lektury artykułu wynika, że nagradzane będzie korzystanie z jakiegoś rodzaju narzędzia pracy w formie cyfrowej, by do odbiorcy dotarł wyjatkowy obraz lub dźwięk, ale podchodząc do tego logicznie, w tej grupie powinno także być napisanie wspaniałego wiersza na komputerze, gdy będzie jednoznaczne podkreślenie, że nie chodzi o np opublikowanie go w pdf, czy na stronie www.

Z tej okazji zrodziła się refleksja, że obecnie zawartość wielu tekstów redagowana była dopiero w trakcie stukania w kwiaturę. Teoretycznie nie powinno to mieć większego znaczenia, ale bez wątpienia jest to inny proces twórczy. W pewnym stopniu można to porównać do faktu, że fast food ma czasami więcej zdrowych składników niż przypieczony koltelt z zawiesistym sosem, a jak nam to smakuje zależy od naszych przyzwyczajeń.

 Podobny proces można zaobserwować z otwarzaniem muzyki. Kiedyś wybór muzyki związany był z wcześniejszymi emocjami, które mogła dostaczyć nam kapela podwórkowa lub orkiestra w operze.

 

Początkowo radio nadawało audycje muzyczne, które były ukierunkowane na wzbudzenie u nas takich czy innych emocji. W pewnym momencie jako jedna z form programu pojawił się listy przebojów i z czasem stały się one istotnym narzędziem dla producentów radiowych, którzy obecnie przywiązują ogromną wagę do statystyk. Ten trend pogłebiać się będzie przy słuchaniu muzyki, którą udostępniają serwisy internetowe. Zmienia to radykalnie ofertę muzyczną, która ilościowo staje się bogatsza, ale jej zawatość sterowana jest przez statystyki. Pozornie są to statystyki zaintersowania, ale w rzeczywistosci są efektami działań marketingowych, gdzie isotnym narzędziem są m.in. różne listy przebojów.

Być może z tego powodu zrodziła się nostalgia do płyt winylowych, gdzie argumentem jest lepsza jakość, chociaż  możliwości technicznie zapisu cyfrowego są bezsprzecznie wyższe.  Obraz systuacji daje kolejny cytat z wspomnianego na wstepie artykułu Polityki:

.... Kiedy za sto lat spojrzymy wstecz, w dzisiejszych czasach zobaczymy punkt zwrotny: przejście z kultury analogowej do cyfrowej” – zauważa w swojej nowej książce Jace Clayton, znany też jako DJ/rupture twórca muzyczny. Podaje przykład z własnego podwórka: najważniejszy instrument ostatnich 20 lat to nie fizyczne urządzenie, tylko program komputerowy Auto-Tune pozwalający na poprawianie partii wokalnych, a zarazem – na tworzenie linii wokalnych, jakich normalnie nie moglibyśmy usłyszeć...

W produkcja filmów są podobne trendy. Kiedyś ambicją twórców gier był rzeczywisty wygląd postaci, czy plenerów. Teraz filmy są często tworzone na podobieństwo gier. Takie wrażenie sprawia np wyprodukowy w 2004 roku Ocean's Twelve, Dogrywka .

 Jest w nim plejada gwaizd, czyli spełnienie wspólpczesnych wymogów na komercyjny sukces. To co pojwaia sie na ekrenie kojarzy się  jednak bardziej z grą komputerową niż z tym co rejestruje kamera, by zaprezentować kunszt aktorów. Najprawdopodobniej korzystano z nowoczesnego programu do montażu z bogatym dostępem do narzędzi pozwalających wirtualnie tworzyć efekty specjalne.


5 komentarzy:

  1. We wpisie wspominam o dawnej roli radia. Teraz Internet stawarza wyjątkowe możliwości dla transmisji na żywo z koncertów. Informacje dla innych o takich transmisjach można zamieścić na

    https://www.facebook.com/2-receive-direct-broadcasted-live-music-at-Your-AIMP-343472315838973/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Udostępniane w siecie transmisje na żywo warto odtwarzać z AIMP i optymalnie przystosowanym PC, ale na początkek można bez problemu korzystać z dowolnego komputera. AIMP jest w wersji dla Windows i Androida. Informacja o specjalnie dostosowanym PC jest na
      https://sites.google.com/site/audiofilpc/brodcasted-music-pc-reciver

      Usuń
    2. Profil na facebook powstał z myślą o udostepnionych transmisjach, które można odtwarzać z programem AIMP. Na polskojęzycznym forum tego programu uruchomiony został wątek w tym temacie.

      http://forum.aimp.com.pl/viewtopic.php?f=20&t=1047

      Usuń
  2. Redaktor naczelny tygodnika Polityka w telewizyjnym wywiadzie (chyba TVN) zwięźle przekazał, że nowa kategoria to efekt polskich sukcesów na rynku gier. Rozumiem to, jako uznanie gier za jedną z dziedzin kultury.

    OdpowiedzUsuń
  3. Polityka przyznała pierwsze paszporty w kategorii kultura cyfrowa z motywacją

    Za udowadnianie, że gry wideo mogą łączyć elementy wszystkich dziedzin sztuki. Za konsekwencję w badaniu granic cyfrowego medium. Za artystyczną dojrzałość „Bound”, doświadczenia, które jak dotąd najpełniej uzmysławia potencjał nowej przestrzeni twórczej – wirtualnej rzeczywistości.

    Inrformacja w całości
    @ http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1689582,1,michal-staniszewski-laureatem-paszportow-polityki-w-kategorii-kultura-cyfrowa.read

    OdpowiedzUsuń